"Bilim" önemli. Ama ona "angaje" olmak?? Çok ince bir bağlam. Facebook sayfamızda paylaşmıştık, buraya da alalım kayıtlara sağlam geçmiş olsun:
- "#Dikkat Eksikliği" #DEHB #ADHD hakkındaki "efsaneler" bizzat "uzmanlar" tarafından yayılabiliyor
- Bir "rehber öğretmen", #DEHB #ADHD'li çocukların "mutlaka" tedavi olması gerektiğini ve "tedavinin" ısrarla sürdürülmesi gerektiğini söylüyor.
- "Mutlaka tedavi olmalı" vurgusunu tıp doktorları bile yap/amıyor oysa. Çünkü bu durumun hastalık mı olduğu, hastalıksa "tedavisi" bilinmiyor. (Bu konuda tezler ve antitezler vardır! Bkz. ilgili kaynaklar)
- Yanlış yönlendirmek istemem. Bir "eğitim uzmanı" olarak, tıbbi-biyolojik bir konu hakkında belki de en son konuşmalıyım!
- Ancak, diğer uzmanların da en az benim kadar temkinli konuşmalarını/ yönlendirmelerini beklemek de hakkım/ızdır.
- Ailelere yapacağımız "iyilik", çocuğu hemen ilaçlara yönlendirmek mi olmalı? Kimyasallar yani ilaçlar çözüm olabilmiş mi?
- #DEHB #ADHD konusunda yapılan yeni bir araştırma psikofarakoloji dergisi 2013 2. sayıda yayımlandı: "Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklarda metilfenidatın (methylphenidate) yürütücü işlevler üzerine etkisi" (Dr. Alper Yilmaz, Dr. Cem Gokcen, Dr. Emine Cigil Fettahoglu, Dr. Esin Ozatalay)
- Çalışmaya 7-12 yaş arası DSM IV tanı ölçütlerine göre #DEHB Bileşik Tip (DEHB-B) "tanısı alan 30 çocuk" ile bilinen bir psikiyatrik veya tıbbi rahatsızlık öyküsü bulunmayan, yaş ve cinsiyet açısından hasta grubu ile eşleştirilmiş "30 sağlıklı çocuk" dahil edilmiş.
- "Deneklerin hepsine ilk görüşmede Okul Çağı Çocukları için Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Görüşme Çizelgesi- Şimdi ve Yaşam Boyu- Türkçe Uyarlaması (ÇDŞG-ŞY), Wisconsin Kart Eşleme Testi (WKET) ve Stroop testi TBAG formu (ST) uygulanmıştır"
- "#DEHB’li grupta ilk testlerin uygulamasından sonra hastalara MPH (metilfenidat) başlanmış ve 1 ay sonra testler ikinci kez uygulanmıştır. Testler 1 ay sonra kontrol grubunda da tekrarlanmıştır"
- "#DEHB-B’li çocuklarda MPH (metilfenidat) kullanımı ile perseverasyon, kavramsal irdeleme (WKET) ve interferans etkisinde de (ST) OLUMLU değişiklikler gözlenmiştir. **ANCAK** benzer olumlu değişikliklerin "sağlıklı çocuklarda" da gözlenmesi (!!) bu alanlardaki performans artışlarının MPH etkisiyle birlikte, TESTLERİN TEKRARLANMASI ve ÖĞRENME SÜREÇLERİ ile ilgili olabileceğine işaret etmektedir" a.g.e
Yani neymiş efendim: İlaçların #DEHB'li çocuklara yarayıp yaramadığını tekrar irdelemek lazımmış.
---
Fatih Gökler ile Koçluk için: go@gokler.co
http://goklerkocluk.com
---
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder